EN_VI_Caietul_cadrului_didactic.pdf
Anexa
METODOLOGIE
de organizare
a Evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a
I. DISPOZIȚII GENERALE
Art. 1 (1) Prezenta metodologie reglementează organizarea
evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a.
(2) Evaluarea elevilor la finalul
clasei a VI-a are ca scop optimizarea învățării, elaborarea, acolo unde este cazul, a planurilor
individualizate de învățare și preorientarea
școlară către un anumit tip de liceu.
(3) Evaluarea elevilor la finalul
clasei a VI-a este o evaluare la nivel național care se organizează pentru toți
elevii clasei a VI-a din unitățile școlare din învățământul de stat și
particular.
(4) Pentru verificarea
procedurilor și pilotarea instrumentelor de evaluare, în anul școlar 2012-2013,
evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se organizează pe un eșantion de
elevi.
Art. 2 (1) Evaluarea elevilor la finalul
clasei a VI-a se desfășoară anual, pe parcursul lunii mai, și se administrează în
două secvențe de evaluare.
(2) Data desfășurării evaluării
elevilor la finalul clasei a VI-a se stabilește de către Ministerul Educației,
Cercetării, Tineretului și Sportului, denumit în continuare MECTS, și se
comunică inspectoratelor școlare, până la data de 1 martie a anului școlar în
care se desfășoară evaluarea.
Art. 3 (1) Rezultatele individuale
la evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a sunt folosite de cadrul
didactic, acolo unde este cazul, pentru elaborarea planului individualizat de învățare
al elevului, instrument fundamental de remediere / dezvoltare / orientare care
cuprinde informații diagnostice și prognostice în vederea orientării și optimizării
învățării.
(2) Planurile individualizate de învățare
ale elevilor sunt comunicate părinților/ tutorilor legal instituiți ai elevilor
și constituie documente din portofoliul educațional al elevului.
II.
COORDONAREA EVALUĂRII ELEVILOR LA FINALUL CLASEI A
VI-A
Art. 4 (1)
Coordonarea la nivel național a
proiectării și a organizării evaluării elevilor la finalul
clasei a VI-a, precum
și valorificarea rezultatelor acesteia, este asigurată de MECTS, prin Centrul
Național de Evaluare și Examinare, denumit în continuare CNEE.
(2)
Elaborarea procedurilor specifice
evaluării se realizează de către CNEE, în urma consultării direcțiilor de
specialitate din MECTS.
Art. 5 Pentru organizarea și desfășurarea evaluării elevilor
la finalul clasei a VI-a, CNEE îndeplinește următoarele atribuții:
a) elaborează procedurile necesare
pentru asigurarea calității organizării și administrării evaluării elevilor la
finalul clasei a VI-a;
b) organizează procesul de selecție
a membrilor grupului de lucru, cadre didactice care au responsabilitatea elaborării
și a validării itemilor, a probelor și a baremelor de evaluare pentru evaluarea
elevilor la finalul clasei a VI-a, în strictă conformitate cu procedurile
asumate;
c) organizează stagiile de formare specifice pentru
membrii grupului de lucru;
d)
organizează stagii de formare pentru inspectorii de specialitate și pentru
resursa umană, implicată în evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a, inclusiv pentru cadrele
didactice care activează în unitățile de învățământ cu predare în limbile
minorităților naționale;
e) elaborează testele și baremele
de evaluare;
f) elaborează caietul cadrului
didactic, document-tip care conține baremele de evaluare și alte instrumente
necesare evaluării;
g) elaborează fișa de evaluare,
document-tip în care cadrul didactic evaluator înregistrează rezultatele
elevului la evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a;
h) asigură confidențialitatea
testelor din momentul efectiv al elaborării acestora până în momentul în care
acestea devin publice;
i) asigură transmiterea către inspectoratele școlare județene/ Inspectoratul Școlar
al Municipiului București denumite în continuare – ISJ/ISMB a testelor și a Caietului cadrului didactic
pentru administrarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a;
j) urmărește modul în care se
realizează distribuirea în școli de către inspectoratele școlare a testelor și
a Caietului cadrului didactic;
k) propune, împreună
cu direcțiile de specialitate din MECTS, delegați pentru monitorizarea activităților
prevăzute în cadrul Evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a;
l) propune
modelul documentelor de raportare:
(i)
raportul clasei: document-tip în care sunt centralizate rezultatele
înregistrate în fișele de evaluare, întocmit de către administratorul de test;
(ii)
raportul școlii: document-tip în care sunt
centralizate rezultatele înregistrate în
rapoartele claselor, întocmit de către comisia de organizare și
administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a
din unitatea de învățământ în care sunt școlarizați elevi în clasa a VI-a și
transmis inspectoratului școlar;
(iii)
raportul ISJ/ ISMB: document-tip în care sunt
centralizate rezultatele înregistrate în
rapoartele școlilor, întocmit de către responsabilul județean / al
municipiului București, denumit în continuare
responsabil județean / al municipiului București.
m) elaborează raportul final, pe baza rapoartelor primite de la ISJ / ISMB, și prezintă factorilor de decizie
din cadrul MECTS concluziile și recomandările rezultate;
n) propune
strategia de comunicare și de valorificare a rezultatelor evaluării pentru
diferitele categorii de beneficiari: inspectori, directori, cadre didactice,
elevi, părinți, comunități locale și face precizări pentru valorificarea
rezultatelor evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a.
Art. 6 (1) Coordonarea la nivel județean
/ al municipiului București a proiectării și a organizării evaluării elevilor la
finalul clasei a VI-a, precum și valorificarea rezultatelor acesteia, sunt
asigurate de către inspectoratul școlar.
(2) La nivelul ISJ / ISMB, prin
decizie a inspectorului școlar general, se desemnează o comisie de organizare și
administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, condusă de
responsabilul județean / al municipiului București.
(3) Comisia menționată la alin.
(2) desemnează un colectiv de monitori de calitate selecționați din rândul
cadrelor didactice de specialitate.
(4) În județele
în care funcționează unități de învățământ cu predare în limbile minorităților
naționale, cel puțin unul dintre membrii comisiei de organizare și desfășurare
a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a/ monitorii de calitate este
cunoscător al limbii minorității naționale în care se face predarea.
Art. 7 Comisia de organizare și administrare a evaluării elevilor la
finalul clasei a VI-a de la nivelul ISJ/ ISMB are următoarele
atribuții:
a) transmite unităților de învățământ
toate informațiile necesare organizării evaluării în condiții
optime;
b) răspunde de organizarea și de administrarea
evaluării în condițiile stabilite prin prezenta metodologie, pe tot teritoriul
județului/ municipiului București;
c) propune inspectorului școlar general, spre
aprobare, componența colectivului de
monitori de calitate/ profesori metodiști cu care asigură organizarea evaluării;
d) participă la sesiunile de formare organizate de
CNEE;
e) organizează un stagiu de formare cu monitorii de
calitate selecționați;
f) organizează
formarea responsabililor/ membrilor comisiilor din unitățile de învățământ cu
privire la organizarea și administrarea evaluării;
g) asigură
confidențialitatea testelor și a Caietului cadrului didactic din momentul
primirii și până în momentul încheierii administrării evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a;
h) transmite
procedurile și precizările pentru valorificarea
rezultatelor evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a către unitățile de învățământ
în
care sunt școlarizați elevi în clasa a VI-a;
i) monitorizează administrarea evaluării, în condițiile stabilite prin prezenta
metodologie și în baza prevederilor din proceduri;
j) propune conducerii ISJ/ ISMB, în
situații justificate, schimbări ale membrilor comisiilor din unitățile de învățământ;
k) centralizează rapoartele primite
de la unitățile de învățământ;
l) întocmește
raportul ISJ/ ISMB și îl transmite la
CNEE în termenele solicitate, după avizarea lui de către
inspectorul școlar general;
m) analizează și prelucrează, la solicitarea inspectorului
școlar general, datele oferite de rapoartele școlilor și de raportul ISJ/ ISMB,
în vederea fundamentării unor decizii educaționale la nivel de județ/
municipiul București.
Art. 8 (1) În unitățile
de învățământ în care funcționează mai mult de o clasă a VI-a, se înființează
Comisia de organizare și administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a
VI-a.
(2) Comisia de organizare și
administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a din unitatea de învățământ
se compune din:
a)
președinte -
directorul sau directorul adjunct al unității de învățământ;
b)
membri -
toate cadrele didactice de specialitate de la disciplinele evaluate din
unitatea de învățământ care au elevi în clasa a VI-a.
(3) În situația în care, în
unitatea de învățământ, se susțin probe redactate într-o limbă a minorităților,
cel puțin unul dintre membrii comisiei trebuie să fie cadru didactic de
specialitate, cunoscător al limbii respective.
(4) În situații excepționale, bine
justificate, în care un cadru didactic nu poate participa la administrarea
evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, acesta va fi înlocuit cu un alt
cadru didactic, numit de președintele comisiei.
(5) În unitățile de învățământ în
care funcționează o singură clasă a VI-a, coordonarea evaluării elevilor la
finalul clasei a VI-a revine directorului școlii.
Art. 9 (1) Comisia de
organizare și administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a de la
nivelul unității de învățământ are următoarele atribuții:
a) răspunde de organizarea și de
administrarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, în conformitate cu
prevederile prezentei metodologii;
b) asigură condițiile tehnice
necesare procesului de preluare a testelor și a Caietului cadrului didactic;
c) asigură confidențialitatea
testelor și a Caietului cadrului didactic până în momentul în care acestea
devin publice și răspunde de securitatea și integritatea acestora;
d) asigură distribuirea testelor
la fiecare clasă, în număr egal cu numărul elevilor din clasa respectivă, conform precizărilor din proceduri;
e) întocmește raportul școlii și îl
predă responsabilului județean/ al municipiului București, pe bază de
proces-verbal;
f) comunică imediat
responsabilului județean / al municipiului București orice situație specială
sau de încălcare a prevederilor legale.
(2) Pentru unitățile de învățământ
prevăzute cu o singură clasă a VI-a, atribuțiile prevăzute la alineatul (1)
sunt duse la îndeplinire de către director.
(3) Directorul asigură păstrarea
fișelor de evaluare și a Caietului cadrului didactic în arhiva unității de învățământ
pe toată durata școlarizării elevului.
III.
ELABORAREA TESTELOR
Art.10
(1) Testele pentru evaluarea elevilor
la finalul clasei a VI-a se elaborează de către CNEE, ținând seama de următoarele
cerințe:
a) să fie formulate clar, precis și în
strictă concordanță cu programele școlare în vigoare pentru fiecare disciplină de
studiu;
b) să aibă un nivel mediu de
dificultate;
c) să permită administrarea în două
secvențe de evaluare;
d) durata
cumulată a secvențelor de evaluare să nu depășească un total de 120 de minute;
(2) Testele conțin două secțiuni
corespunzătoare probelor transdisciplinare evaluate: limbă și comunicare,
respectiv matematică și științe.
(3) Baremele de evaluare, precum și
alte informații referitoare la evaluare sunt cuprinse în Caietul cadrului
didactic.
(4) Elevilor aparținând minorităților
naționale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se asigură testele de
la proba de matematică și științe atât în limba în care au studiat, cât și în
limba română.
(5) Modalitatea de transmitere la
unitățile de învățământ a testelor pentru desfășurarea evaluării elevilor la
finalul clasei a VI-a este reglementată prin procedură separată.
(6)
Testele, baremele de evaluare și Caietul cadrului didactic pentru evaluarea
elevilor la finalul clasei a VI-a se clasifică în categoria documentelor secret
de serviciu, din momentul demarării acțiunii de elaborare a acestora și până în
momentul în care devin publice. Toate persoanele care au acces la aceste
documente semnează un angajament de confidențialitate, în condițiile legii.
IV. DESFĂȘURAREA EVALUĂRII
ELEVILOR LA FINALUL
CLASEI A VI-A
Art. 11 (1) Evaluarea elevilor la finalul
clasei a VI-a se desfășoară în aceeași zi, în timpul orelor de curs.
(2)
Responsabilitatea administrării la clasă a evaluării elevilor la finalul clasei
a VI-a aparține administratorului de test care întocmește și documentele menționate
în proceduri.
(3) Pe toată durata evaluării,
administratorul de test este asistat de un al doilea cadru didactic, care nu
are ore la acea clasă și care este desemnat de președintele comisiei.
Art. 12 (1) Sălile
în care se susține evaluarea
elevilor la finalul clasei a VI-a sunt, de regulă, sălile în care
elevii clasei își desfășoară activitatea în mod obișnuit. Acestea sunt
adaptate, în prealabil, după caz, în funcție de secvența de evaluare planificată,
prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influența pe elevi
în timpul administrării evaluării.
(2)
Administratorul de test pregătește
evaluarea urmărind așezarea obișnuită a elevilor în bănci, în sala lor de clasă.
(3) Înainte de începerea testului,
administratorul de test realizează instructajul elevilor cu privire la
proceduri și la importanța acestei evaluări, într-o manieră motivantă, stimulându-le
încrederea în sine.
(4) Fiecărui elev i se distribuie
un test, pe care își scrie numele, prenumele și școala de proveniență.
(5) Înregistrarea și monitorizarea
timpului de rezolvare a testelor se face de către administratorul de test.
(6) Pe durata evaluării, administratorul de test asigură
respectarea ordinii și a liniștii în sala de clasă.
(7) Se interzice administratorului de test să ofere
elevilor indicații referitoare la rezolvarea testelor, să facă modificări ale
testelor și ale baremelor de evaluare sau să realizeze completări ale rezolvărilor
testelor.
Art. 13 (1) La încheierea
timpului alocat secvenței de evaluare, administratorul de test recuperează
testele de la elevi, conform procedurilor.
(2) La încheierea perioadei de administrare a evaluării elevilor la finalul
clasei a VI-a, administratorii de test predau testele, pe bază de proces-verbal,
președintelui comisiei / directorului.
V. EVALUAREA TESTELOR
Art.14 (1)
Inspectoratele școlare organizează evaluarea testelor în centre de evaluare la
care sunt arondate mai multe unități de învățământ.
(2)
Coordonarea evaluării testelor în centrele de evaluare este asigurată de o
comisie alcătuită din:
- președinte
– directorul unității de învățământ stabilite ca centru de evaluare;
-
secretar – cadru didactic cu competențe în domeniul informaticii;
-
evaluatori – cadre didactice care evaluează testele și completează fișele de
evaluare, pe baza baremului și a indicațiilor din Caietul cadrului didactic –
de regulă un profesor evaluator la 100 de teste.
(3)
Cadrele didactice evaluatoare sunt selectate de la alte unități școlare decât
cele din care provin elevii ale căror teste sunt evaluate.
(4) Înainte
de începerea procesului de evaluare a testelor, președintele comisiei din
centrul de evaluare are obligația de a asigura o sesiune de instruire pentru
membrii comisiei.
Art. 15 (1) Fiecare lucrare este
evaluată de un cadru didactic evaluator.
(2)
Evaluarea fiecărui test se face cu respectarea strictă a baremului și a precizărilor
din Caietul cadrului didactic.
(3) Evaluarea testelor se efectuează
în echipă, de către cadre didactice de specialitate, pe baza Caietului cadrului didactic, iar rezultatul
evaluării se stabilește prin consens. În cazul unor opinii divergente președintele
comisiei mediază în vederea stabilirii rezultatului final.
(4) Echipele
de evaluatori sunt compuse din 2-4 profesori din aceeași arie curriculară: limbă
și comunicare, respectiv matematică și științe.
(5) În timpul evaluării testelor,
profesorii evaluatori nu fac sublinieri sau mențiuni pe acestea. Rezultatele
evaluării se înregistrează în Fișele de evaluare, care se semnează de către
cadrul didactic evaluator.
(6)
Testele și fișele de evaluare sunt păstrate în condiții de securitate, după
terminarea evaluării.
(7) După încheierea
procesului de evaluare, Fișele de evaluare și testele sunt transmise unităților
de învățământ din care provin elevii.
(8)
Directorul unității de învățământ transmite fișele de evaluare cadrelor
didactice de la clasele a VI-a.
(9) La
finalizarea gimnaziului de către o clasă, fișele de evaluare ale elevilor
clasei se depun de către cadrele didactice la secretariatul școlii, care asigură
arhivarea acestora.
VI. VALORIFICAREA REZULTATELOR EVALUĂRII
ELEVILOR LA FINALUL
CLASEI A VI-A
Art.16 (1) Rezultatele obținute la evaluarea elevilor la
finalul clasei a VI-a, nu se trec în catalog și sunt valorificate la nivelul
unității de învățământ prin:
a)
elaborarea
planurilor individualizate de învățare;
b)
consemnarea
în portofoliul educațional al elevului;
c)informarea părinților/ reprezentanților legali ai
elevului asupra stadiului formării și dezvoltării competențelor evaluate.
(2) Comisia de organizare și administrare a evaluării
elevilor la finalul clasei a VI-a din unitatea de învățământ
urmărește procesul de stabilire a planurilor individualizate de învățare și de
informare a elevilor și părinților/ reprezentanților legali.
(3) Planul
individualizat de învățare se supune procedurilor privind confidențialitatea.
Accesul la document și la informațiile transmise se limitează la corpul
profesoral implicat în procesul educativ, la elev și la familia acestuia.
(4) După informarea părinților/ reprezentanților legali, se întocmește un proces-verbal, în
care aceștia semnează pentru luarea la cunoștință a informațiilor din planul
individualizat de învățare.
(5) În termen de 5 zile de la
finalizarea evaluării, comisia de organizare și administrare a evaluării
elevilor la finalul clasei a VI-a din unitatea de învățământ elaborează
raportul școlii, în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în
rapoartele claselor și îl transmite ISJ / ISMB.
Art. 17 În termen de 15 zile de la finalizarea evaluării,
comisia de organizare și administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a
VI-a din inspectoratul școlar elaborează raportul ISJ / ISMB, în care sunt
centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele școlilor.
Art. 18 (1) CNEE întocmește, în colaborare cu Direcția Generală
Educație și Învățare pe Tot Parcursul Vieții și cu Direcția Generală Învățământ
în Limbile Minorităților, Relația cu Parlamentul și Partenerii Sociali din
MECTS, raportul final.
(2) Raportul final cuprinde concluziile privind evaluarea de la finalul
clasei a VI-a, rezultate din rapoartele inspectoratelor școlare și din
monitorizarea asigurată de MECTS și CNEE, propuneri de modificare a prezentei metodologii
și a procedurilor, precum și măsuri educaționale în vederea ameliorării
rezultatelor învățării.
VII. DISPOZIȚII FINALE
Art.19 (1) Respectarea întocmai a prezentei
metodologii și a procedurilor corespunzătoare este obligatorie pentru toate
persoanele implicate în această activitate.
(2) În vederea
respectării prevederilor prezentei metodologii și pentru asigurarea
corectitudinii administrării evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, președinții
comisiilor solicită fiecărui membru al comisiei completarea unui angajament
scris.
Art. 20 Testele administrate în cadrul evaluării elevilor
la finalul clasei a VI-a și documentele întocmite pentru buna administrare a
acesteia se păstrează în
arhiva unității de învățământ care a organizat evaluarea.
Art.21 (1) Comisia de organizare și administrare a evaluării
elevilor la finalul clasei a VI-a din unitatea de învățământ asigură condiții
de egalitate a șanselor pentru elevii cu deficiențe, prin adaptarea
procedurilor în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice
deficienței respective.
(2) Măsurile pentru asigurarea
condițiilor de egalitate a șanselor pentru elevii cu deficiențe sunt următoarele:
a) asigurarea posibilității de comunicare prin utilizarea sistemului
Braille la elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gestual pentru elevii
cu deficiențe de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui
interpret autorizat);
b) mărirea adecvată a timpului
destinat efectuării lucrării scrise de către elevii cu deficiențe motorii sau
neuro-motorii (care îi împiedică să scrie normal) sau de către cei cu deficiențe
vizuale grave;
c) asigurarea testelor scrise
cu caractere mărite pentru elevii ambliopi;
d) transmiterea prin dictare, pentru
elevii cu anumite deficiențe, a informațiilor din teste;
e)
realizarea sarcinilor cuprinse în testele pentru evaluarea elevilor la finalul clasei
a VI-a prin dictarea rezolvărilor, de către elevul cu deficiențe, unui cadru
didactic, de altă specialitate decât cea la care se desfășoară proba respectivă,
pe parcursul desfășurării testului.
(3) Elevii cu deficiențe din
unitățile de învățământ pot beneficia, după caz, de prevederile alin. 2, în
baza certificatului de încadrare în gradul de handicap sau a unei adeverințe
medicale.
(4) Elevii școlarizați la
domiciliu susțin proba de evaluare la domiciliu.
Art.22 (1) Elevii cu cerințe educaționale speciale,
integrați în școlile de masă, precum și cei din învățământul special, care
parcurg curriculumul școlii de masă, susțin evaluarea elevilor la finalul
clasei a VI-a, în condițiile prezentei metodologii.
(2) Elevii cu cerințe educaționale
speciale care parcurg curriculumul specific învățământului special sau care
beneficiază de adaptări curriculare, în baza planurilor de intervenție
personalizată, susțin evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a cu teste elaborate
la nivel local prin adaptarea testelor de la nivel național.
Art.23 Conducerile unităților de învățământ aduc la cunoștința
celor interesați prevederile prezentei metodologii prin următoarele activități:
a)
afișarea la
avizierul școlii;
b) prezentarea în cadrul
consiliului profesoral;
c) prezentarea în colectivele de
elevi din clasa a VI-a;
d) organizarea unor întâlniri cu părinții/tutorii
legal instituiți în vederea informării acestora.
Art.24 Centralizarea rezultatelor evaluării
elevilor la finalul clasei a VI-a în vederea prelucrării, interpretării și
efectuării unor analize de sistem se realizează printr-o platformă informatică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu