EVALUARE NAȚIONALĂ CLASA a VI-a




EN_VI_Caietul_cadrului_didactic.pdf



Anexa la Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5910 din 28.09.2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare a Evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a
________________________________________________________________________________
METODOLOGIE
de organizare a Evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a


I. DISPOZIȚII GENERALE

Art. 1 (1) Prezenta metodologie reglementează organizarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a.
(2) Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a are ca scop optimizarea învățării, elaborarea, acolo unde este cazul, a planurilor individualizate de învățare și preorientarea școlară către un anumit tip de liceu.
(3) Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a este o evaluare la nivel național care se organizează pentru toți elevii clasei a VI-a din unitățile școlare din învățământul de stat și particular.
(4) Pentru verificarea procedurilor și pilotarea instrumentelor de evaluare, în anul școlar 2012-2013, evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se organizează pe un eșantion de elevi.

Art. 2 (1) Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se desfășoară anual, pe parcursul lunii mai, și se administrează în două secvențe de evaluare.
(2) Data desfășurării evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a se stabilește de către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, denumit în continuare MECTS, și se comunică inspectoratelor școlare, până la data de 1 martie a anului școlar în care se desfășoară evaluarea.

Art. 3 (1) Rezultatele individuale la evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a sunt folosite de cadrul didactic, acolo unde este cazul, pentru elaborarea planului individualizat de învățare al elevului, instrument fundamental de remediere / dezvoltare / orientare care cuprinde informații diagnostice și prognostice în vederea orientării și optimizării învățării.
(2) Planurile individualizate de învățare ale elevilor sunt comunicate părinților/ tutorilor legal instituiți ai elevilor și constituie documente din portofoliul educațional al elevului.

II. COORDONAREA EVALUĂRII ELEVILOR LA FINALUL CLASEI A VI-A

Art. 4 (1) Coordonarea la nivel național a proiectării și a organizării evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, precum și valorificarea rezultatelor acesteia, este asigurată de MECTS, prin Centrul Național de Evaluare și Examinare, denumit în continuare CNEE.
(2) Elaborarea procedurilor specifice evaluării se realizează de către CNEE, în urma consultării direcțiilor de specialitate din MECTS.

Art. 5 Pentru organizarea și desfășurarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, CNEE îndeplinește următoarele atribuții:
a) elaborează procedurile necesare pentru asigurarea calității organizării și administrării evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a;
b) organizează procesul de selecție a membrilor grupului de lucru, cadre didactice care au responsabilitatea elaborării și a validării itemilor, a probelor și a baremelor de evaluare pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a, în strictă conformitate cu procedurile asumate;
c) organizează stagiile de formare specifice pentru membrii grupului de lucru;
d) organizează stagii de formare pentru inspectorii de specialitate și pentru resursa umană, implicată în evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a, inclusiv pentru cadrele didactice care activează în unitățile de învățământ cu predare în limbile minorităților naționale;
e) elaborează testele și baremele de evaluare;
f) elaborează caietul cadrului didactic, document-tip care conține baremele de evaluare și alte instrumente necesare evaluării;
g) elaborează fișa de evaluare, document-tip în care cadrul didactic evaluator înregistrează rezultatele elevului la evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a;
h) asigură confidențialitatea testelor din momentul efectiv al elaborării acestora până în momentul în care acestea devin publice;
i) asigură transmiterea către inspectoratele școlare județene/ Inspectoratul Școlar al Municipiului București denumite în continuare – ISJ/ISMB a testelor și a Caietului cadrului didactic pentru administrarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a;
j) urmărește modul în care se realizează distribuirea în școli de către inspectoratele școlare a testelor și a Caietului cadrului didactic;
k) propune, împreună cu direcțiile de specialitate din MECTS, delegați pentru monitorizarea activităților prevăzute în cadrul Evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a;
l) propune modelul documentelor de raportare:
(i)                 raportul clasei: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în fișele de evaluare, întocmit de către administratorul de test;
(ii)              raportul școlii: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele claselor, întocmit de către comisia de organizare și administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a din unitatea de învățământ în care sunt școlarizați elevi în clasa a VI-a și transmis inspectoratului școlar;
(iii)            raportul ISJ/ ISMB: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele școlilor, întocmit de către responsabilul județean / al municipiului București, denumit în continuare responsabil județean / al municipiului București.
m) elaborează raportul final, pe baza rapoartelor primite de la ISJ/ ISMB, și prezintă factorilor de decizie din cadrul MECTS concluziile și recomandările rezultate;
n) propune strategia de comunicare și de valorificare a rezultatelor evaluării pentru diferitele categorii de beneficiari: inspectori, directori, cadre didactice, elevi, părinți, comunități locale și face precizări pentru valorificarea rezultatelor evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a.

Art. 6 (1) Coordonarea la nivel județean / al municipiului București a proiectării și a organizării evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, precum și valorificarea rezultatelor acesteia, sunt asigurate de către inspectoratul școlar.
(2) La nivelul ISJ / ISMB, prin decizie a inspectorului școlar general, se desemnează o comisie de organizare și administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, condusă de responsabilul județean / al municipiului București.
(3) Comisia menționată la alin. (2) desemnează un colectiv de monitori de calitate selecționați din rândul cadrelor didactice de specialitate.
(4)  În județele în care funcționează unități de învățământ cu predare în limbile minorităților naționale, cel puțin unul dintre membrii comisiei de organizare și desfășurare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a/ monitorii de calitate este cunoscător al limbii minorității naționale în care se face predarea.

Art. 7 Comisia de organizare și administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a de la nivelul ISJ/ ISMB are următoarele atribuții:
a) transmite unităților de învățământ toate informațiile necesare organizării evaluării în condiții optime;
b) răspunde de organizarea și de administrarea evaluării în condițiile stabilite prin prezenta metodologie, pe tot teritoriul județului/ municipiului București;
c) propune inspectorului școlar general, spre aprobare, componența  colectivului de monitori de calitate/ profesori metodiști cu care asigură organizarea evaluării;
d) participă la sesiunile de formare organizate de CNEE;
e) organizează un stagiu de formare cu monitorii de calitate selecționați;
f) organizează formarea responsabililor/ membrilor comisiilor din unitățile de învățământ cu privire la organizarea și administrarea evaluării;
g) asigură confidențialitatea testelor și a Caietului cadrului didactic din momentul primirii și până în momentul încheierii administrării evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a;
h) transmite procedurile și precizările pentru valorificarea rezultatelor evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a către unitățile de învățământ în care sunt școlarizați elevi în clasa a VI-a;
i) monitorizează administrarea evaluării, în condițiile stabilite prin prezenta metodologie și în baza prevederilor din proceduri;
j) propune conducerii ISJ/ ISMB, în situații justificate, schimbări ale membrilor comisiilor din unitățile de învățământ;
k) centralizează rapoartele primite de la unitățile de învățământ;
l) întocmește raportul ISJ/ ISMB și îl transmite la CNEE în termenele solicitate, după avizarea lui de către inspectorul școlar general;
m) analizează și prelucrează, la solicitarea inspectorului școlar general, datele oferite de rapoartele școlilor și de raportul ISJ/ ISMB, în vederea fundamentării unor decizii educaționale la nivel de județ/ municipiul București.

Art. 8 (1) În unitățile de învățământ în care funcționează mai mult de o clasă a VI-a, se înființează Comisia de organizare și administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a.
(2) Comisia de organizare și administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a din unitatea de învățământ se compune din:
a)      președinte - directorul sau directorul adjunct al unității de învățământ;
b)     membri - toate cadrele didactice de specialitate de la disciplinele evaluate din unitatea de învățământ care au elevi în clasa a VI-a.
(3) În situația în care, în unitatea de învățământ, se susțin probe redactate într-o limbă a minorităților, cel puțin unul dintre membrii comisiei trebuie să fie cadru didactic de specialitate, cunoscător al limbii respective.
(4) În situații excepționale, bine justificate, în care un cadru didactic nu poate participa la administrarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, acesta va fi înlocuit cu un alt cadru didactic, numit de președintele comisiei.
(5) În unitățile de învățământ în care funcționează o singură clasă a VI-a, coordonarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a revine directorului școlii.

Art. 9 (1) Comisia de organizare și administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a de la nivelul unității de învățământ are următoarele atribuții:
a) răspunde de organizarea și de administrarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii;
b) asigură condițiile tehnice necesare procesului de preluare a testelor și a Caietului cadrului didactic;
c) asigură confidențialitatea testelor și a Caietului cadrului didactic până în momentul în care acestea devin publice și răspunde de securitatea și integritatea acestora;
d) asigură distribuirea testelor la fiecare clasă, în număr egal cu numărul elevilor din clasa respectivă, conform precizărilor din proceduri;
e) întocmește raportul școlii și îl predă responsabilului județean/ al municipiului București, pe bază de proces-verbal;
f) comunică imediat responsabilului județean / al municipiului București orice situație specială sau de încălcare a prevederilor legale.
(2) Pentru unitățile de învățământ prevăzute cu o singură clasă a VI-a, atribuțiile prevăzute la alineatul (1) sunt duse la îndeplinire de către director.
(3) Directorul asigură păstrarea fișelor de evaluare și a Caietului cadrului didactic în arhiva unității de învățământ pe toată durata școlarizării elevului.

III. ELABORAREA TESTELOR

Art.10 (1) Testele pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se elaborează de către CNEE, ținând seama de următoarele cerințe:
a) să fie formulate clar, precis și în strictă concordanță cu programele școlare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu;
b) să aibă un nivel mediu de dificultate;
c) să permită administrarea în două secvențe de evaluare;
d) durata cumulată a secvențelor de evaluare să nu depășească un total de 120 de minute; 
(2) Testele conțin două secțiuni corespunzătoare probelor transdisciplinare evaluate: limbă și comunicare, respectiv matematică și științe.
(3) Baremele de evaluare, precum și alte informații referitoare la evaluare sunt cuprinse în Caietul cadrului didactic.
(4) Elevilor aparținând minorităților naționale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se asigură testele de la proba de matematică și științe atât în limba în care au studiat, cât și în limba română.
(5) Modalitatea de transmitere la unitățile de învățământ a testelor pentru desfășurarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a este reglementată prin procedură separată.
(6) Testele, baremele de evaluare și Caietul cadrului didactic pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se clasifică în categoria documentelor secret de serviciu, din momentul demarării acțiunii de elaborare a acestora și până în momentul în care devin publice. Toate persoanele care au acces la aceste documente semnează un angajament de confidențialitate, în condițiile legii.

IV. DESFĂȘURAREA EVALUĂRII ELEVILOR LA FINALUL CLASEI A VI-A

Art. 11 (1) Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se desfășoară în aceeași zi, în timpul orelor de curs.
(2) Responsabilitatea administrării la clasă a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a aparține administratorului de test care întocmește și documentele menționate în proceduri.
(3) Pe toată durata evaluării, administratorul de test este asistat de un al doilea cadru didactic, care nu are ore la acea clasă și care este desemnat de președintele comisiei.

Art. 12 (1) Sălile în care se susține evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a sunt, de regulă, sălile în care elevii clasei își desfășoară activitatea în mod obișnuit. Acestea sunt adaptate, în prealabil, după caz, în funcție de secvența de evaluare planificată, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influența pe elevi în timpul administrării evaluării.
(2) Administratorul de test pregătește evaluarea urmărind așezarea obișnuită a elevilor în bănci, în sala lor de clasă.
(3) Înainte de începerea testului, administratorul de test realizează instructajul elevilor cu privire la proceduri și la importanța acestei evaluări, într-o manieră motivantă, stimulându-le încrederea în sine.
(4) Fiecărui elev i se distribuie un test, pe care își scrie numele, prenumele și școala de proveniență.
(5) Înregistrarea și monitorizarea timpului de rezolvare a testelor se face de către administratorul de test.
(6) Pe durata evaluării, administratorul de test asigură respectarea ordinii și a liniștii în sala de clasă.
(7) Se interzice administratorului de test să ofere elevilor indicații referitoare la rezolvarea testelor, să facă modificări ale testelor și ale baremelor de evaluare sau să realizeze completări ale rezolvărilor testelor.

Art. 13 (1) La încheierea timpului alocat secvenței de evaluare, administratorul de test recuperează testele de la elevi, conform procedurilor.
(2) La încheierea perioadei de administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, administratorii de test predau testele, pe bază de proces-verbal, președintelui comisiei / directorului.

V. EVALUAREA TESTELOR

Art.14 (1) Inspectoratele școlare organizează evaluarea testelor în centre de evaluare la care sunt arondate mai multe unități de învățământ.
(2) Coordonarea evaluării testelor în centrele de evaluare este asigurată de o comisie alcătuită din:
- președinte – directorul unității de învățământ stabilite ca centru de evaluare;
- secretar – cadru didactic cu competențe în domeniul informaticii;
- evaluatori – cadre didactice care evaluează testele și completează fișele de evaluare, pe baza baremului și a indicațiilor din Caietul cadrului didactic – de regulă un profesor evaluator la 100 de teste.
(3) Cadrele didactice evaluatoare sunt selectate de la alte unități școlare decât cele din care provin elevii ale căror teste sunt evaluate.
(4) Înainte de începerea procesului de evaluare a testelor, președintele comisiei din centrul de evaluare are obligația de a asigura o sesiune de instruire pentru membrii comisiei.

Art. 15 (1) Fiecare lucrare este evaluată de un cadru didactic evaluator.
(2) Evaluarea fiecărui test se face cu respectarea strictă a baremului și a precizărilor din Caietul cadrului didactic.
(3) Evaluarea testelor se efectuează în echipă, de către cadre didactice de specialitate, pe baza Caietului cadrului didactic, iar rezultatul evaluării se stabilește prin consens. În cazul unor opinii divergente președintele comisiei mediază în vederea stabilirii rezultatului final.
(4) Echipele de evaluatori sunt compuse din 2-4 profesori din aceeași arie curriculară: limbă și comunicare, respectiv matematică și științe.
(5) În timpul evaluării testelor, profesorii evaluatori nu fac sublinieri sau mențiuni pe acestea. Rezultatele evaluării se înregistrează în Fișele de evaluare, care se semnează de către cadrul didactic evaluator.
(6) Testele și fișele de evaluare sunt păstrate în condiții de securitate, după terminarea evaluării.
(7) După încheierea procesului de evaluare, Fișele de evaluare și testele sunt transmise unităților de învățământ din care provin elevii.
(8) Directorul unității de învățământ transmite fișele de evaluare cadrelor didactice de la clasele a VI-a.
(9) La finalizarea gimnaziului de către o clasă, fișele de evaluare ale elevilor clasei se depun de către cadrele didactice la secretariatul școlii, care asigură arhivarea acestora.

VI. VALORIFICAREA REZULTATELOR EVALUĂRII ELEVILOR LA FINALUL CLASEI A VI-A

Art.16 (1) Rezultatele obținute la evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a, nu se trec în catalog și sunt valorificate la nivelul unității de învățământ prin:
a)      elaborarea planurilor individualizate de învățare;
b)     consemnarea în portofoliul educațional al elevului;
c)informarea părinților/ reprezentanților legali ai elevului asupra stadiului formării și dezvoltării competențelor evaluate.
(2) Comisia de organizare și administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a din unitatea de învățământ urmărește procesul de stabilire a planurilor individualizate de învățare și de informare a elevilor și părinților/ reprezentanților legali.
(3) Planul individualizat de învățare se supune procedurilor privind confidențialitatea. Accesul la document și la informațiile transmise se limitează la corpul profesoral implicat în procesul educativ, la elev și la familia acestuia.
(4) După informarea părinților/ reprezentanților legali, se întocmește un proces-verbal, în care aceștia semnează pentru luarea la cunoștință a informațiilor din planul individualizat de învățare.

(5) În termen de 5 zile de la finalizarea evaluării, comisia de organizare și administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a din unitatea de învățământ elaborează raportul școlii, în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele claselor și îl transmite ISJ / ISMB.

Art. 17 În termen de 15 zile de la finalizarea evaluării, comisia de organizare și administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a din inspectoratul școlar elaborează raportul ISJ / ISMB, în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele școlilor.

Art. 18 (1) CNEE întocmește, în colaborare cu Direcția Generală Educație și Învățare pe Tot Parcursul Vieții și cu Direcția Generală Învățământ în Limbile Minorităților, Relația cu Parlamentul și Partenerii Sociali din MECTS, raportul final.
(2) Raportul final cuprinde concluziile privind evaluarea de la finalul clasei a VI-a, rezultate din rapoartele inspectoratelor școlare și din monitorizarea asigurată de MECTS și CNEE, propuneri de modificare a prezentei metodologii și a procedurilor, precum și măsuri educaționale în vederea ameliorării rezultatelor învățării.

VII. DISPOZIȚII FINALE

Art.19 (1) Respectarea întocmai a prezentei metodologii și a procedurilor corespunzătoare este obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate.
(2) În vederea respectării prevederilor prezentei metodologii și pentru asigurarea corectitudinii administrării evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, președinții comisiilor solicită fiecărui membru al comisiei completarea unui angajament scris.

Art. 20  Testele administrate în cadrul evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a și documentele întocmite pentru buna administrare a acesteia se păstrează în arhiva unității de învățământ care a organizat evaluarea.

Art.21 (1) Comisia de organizare și administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a din unitatea de învățământ asigură condiții de egalitate a șanselor pentru elevii cu deficiențe, prin adaptarea procedurilor în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice deficienței respective.
(2) Măsurile pentru asigurarea condițiilor de egalitate a șanselor pentru elevii cu deficiențe sunt următoarele:
a) asigurarea posibilității de comunicare prin utilizarea sistemului Braille la elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gestual pentru elevii cu deficiențe de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat);
b) mărirea adecvată a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către elevii cu deficiențe motorii sau neuro-motorii (care îi împiedică să scrie normal) sau de către cei cu deficiențe vizuale grave;
c) asigurarea testelor scrise cu caractere mărite pentru elevii ambliopi;
d) transmiterea prin dictare, pentru elevii cu anumite deficiențe, a informațiilor din teste;
e) realizarea sarcinilor cuprinse în testele pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a prin dictarea rezolvărilor, de către elevul cu deficiențe, unui cadru didactic, de altă specialitate decât cea la care se desfășoară proba respectivă, pe parcursul desfășurării testului.
(3) Elevii cu deficiențe din unitățile de învățământ pot beneficia, după caz, de prevederile alin. 2, în baza certificatului de încadrare în gradul de handicap sau a unei adeverințe medicale.
(4) Elevii școlarizați la domiciliu susțin proba de evaluare la domiciliu.

Art.22 (1) Elevii cu cerințe educaționale speciale, integrați în școlile de masă, precum și cei din învățământul special, care parcurg curriculumul școlii de masă, susțin evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a, în condițiile prezentei metodologii.
(2) Elevii cu cerințe educaționale speciale care parcurg curriculumul specific învățământului special sau care beneficiază de adaptări curriculare, în baza planurilor de intervenție personalizată, susțin evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a cu teste elaborate la nivel local prin adaptarea testelor de la nivel național.

Art.23 Conducerile unităților de învățământ aduc la cunoștința celor interesați prevederile prezentei metodologii prin următoarele activități:
a) afișarea la avizierul școlii;
b) prezentarea în cadrul consiliului profesoral;
c) prezentarea în colectivele de elevi din clasa a VI-a;
d) organizarea unor întâlniri cu părinții/tutorii legal instituiți în vederea informării acestora.

Art.24 Centralizarea rezultatelor evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a în vederea prelucrării, interpretării și efectuării unor analize de sistem se realizează printr-o platformă informatică.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu